Quan parlem d'innovació
ens estam referint a la introducció d'alguna cosa nova per la
millora d'un aspecte determinat, doncs això implica un canvi. Ara
bé, al món al qual vivim ens agrada i consideram que queda molt correcte introduir al nostre vocabulari la paraula “innovació”,
contínuament l'empram però la majoria de vegades no sabem què
significa.
Des del meu punt de vista
vull definir la innovació educativa com un canvi dins l'àmbit
educatiu que implica una millora del procés
d'ensenyament-aprenentatge de tota la comunitat educativa. És un
concepte senzill que tal vegada m'ha suposat dos minuts definir-ho
però a l'hora d'aplicar-l'ho em suposarà esforç, convicció,
formació, canvis metodològics, canvis d'actidud, paciència, i una
sèrie d'ingredients que el dia a dia ens anirà mostrant.
Aquest concepte abarca
diferents àmbits, com poden ser la innovació en els plans i
programes d'estudi, la innovació educativa en el Govern, direcció i
gestió, etc. Ara bé, concretament vull encaminar la meva reflexió
cap a l'àmbit de la innovació educativa en l'ús de les tecnologies
de l'educació i la informació a les aules d'Educació Prìmària.
Actualment la majoria de les nostres escoles ofereix a l'alumnat diferents aparells
tecnològics, ordinadors al pupitres i/o pissarres digitals a les
aules. Són eines que a primera vista semblen que conviden a la
innovació però no és així, la innovació educativa només serà
possible si les TIC caminen de la mà de tota la comunitat educativa,
és a dir, dels docents, personal no docent del centre, pares i
mares, i l'alumnat.
El docent ha d'estar
dispost a obrir la seva ment cap una nova metodologia d'aula per tal
d'aconseguir una millora educativa.
La metodologia diguem
tradicional pròpia d'èpoques passades era la del mestre/a com la màxima autoritat, en una posició més alta que la de l'alumant i la
seva única funció era transmetre coneixements. L'alumnat és basava
en acceptar allò que els comunicava el mestre, no es qüestionaven absolutament res.
En definitiva una metodologia basada en la repetició i memorització de coneixements. Amb això tracta l'aprenentatge?
En definitiva una metodologia basada en la repetició i memorització de coneixements. Amb això tracta l'aprenentatge?
Avui en dia, disposem de llibertat per tenir una actitud més crítica i d'una quantitat de
recursos que enriqueixen el procés d'ensenyament-aprenentatge dins
les aules. L'ús de les TIC ha de fomentar a aquest canvi, però és
necessari que el docent estigui suficient format i convençut d'això.
Tal com ens mostra el
vídeo Metodología o Tecnología veim que l'única diferència
és la introducció de les noves tecnologies a l'aula, ja que la
metodologia de la mestra segueix sent la de memorització i
repetició. Per tant realment existeix un canvi educatiu, és pot
parlar d'innovació? Clarament fals, no té sentit parlar d'innovació
educativa si no és fa un ús adequat de les TIC.
La tasca que té el
docent dins la seva aula és que tot l'alumant independentment de les
seves caaracterísitques i/o dificultats pugui arribar a tenir èxit
dins el seu aprenentatge, i per aconseguir-ho disposem d'un ventall
de recursos. Les TIC conjuntament amb l'actitud del mestre/a són un
recurs més d'ensenyament que remen plegats cap a la innovació
educativa.
Davant aquest canvi, com
he mencionat anteriorment no ens podem oblidar de la formació
necessària per introduir les TIC, és a dir de la competència
digital.
Les noves tecnologies
formen part del nostre dia a dia, no només els ordinadors sinó
també aparells com GPS, càmares de vídeo, telèfons mòbils, etc.
podriem dir que vivim a una societat audiovisual. Per aquest motiu no
podem ignorar-les, el contrari, hem d'intentar comprendrer-les. Tal
com diu Jordi Ardell cal tenir una certa competència informàtica
per poder manejar aquests tipus d'eines i ser més competents.
Penso que l'escola té un
paper molt important a l'hora d'adquirir aquesta competència
digital, ara bé, això implica que els docents estiguin formats i
actualitzats de les noves tecnologies. Pels docents adquirir aquesta
nova competència els resultarà més difícil ja que fins fa poc tot
aquest món era desconegut per a ells, en canvi, els alumnes han
nascut i han crescut amb les TIC. A partir d'aquí ens podem formular
la següent pregunta: En l'àmbit de les TIC, l'alumnat passarà per
damunt els mestres?
Els alumnes d'educació
primària sabran manejar fàcilment un aparell tecnològic,
segurament, en faran més ús d'ell que el que pugui fer un adult.
Ara bé, possiblament molts d'aquests petits ciutadans digitals
no saben com fer un ús correcte de les noves tecnologies, aquí la
família conjuntament amb l'escola tenen molt a dir.
Els docents cal que
siguin suficients competents en la competència informacional per tal
de saber treballar i gestionar amb molta informació, i sobretot,
saber-ne crear-ne de nova. A partir d'aquí aquests professionals
adquiriran la competència cognitiva genèrica com diu Jordi Ardell,
seran capaços de convertir informació en coneixement.
L'escola és de gran
importància dins la societat de les noves tecnologies ja que té el
deure de formar competents ciutadans digitals. L'escola ha de ser un
reflexe de la societat, no es poden tractar temes aïllats d'ella. La
societat canvia contínuament, sobretot les noves tecnologies
evolucionen a un ritme prou accelerat. Per tant, no només els
docents han te denir la responsabilitat d'anar-se actualitzant i
formant sobre les TIC, la família té un paper fonamental.
La família ha d'intentar
donar la benvinguda a les noves tecnologies per poder conèixer de
més a prop el món el qual pertanyen els seus fills. Segurament, en
un principi els resultarà difícil entendre el món virtual, però alhora no podran deixar-ho a un costat perquè formarà part de la
vida dels seus infants, i de la seva.
A causa d'això els pares
i mares a poc a poc s'aniran familiaritzant amb les TIC i
conseqüentment arribaran a ser més competents amb elles.
Tornem a la pregunta feta
anteriorment, en l'àmbit de les TIC, l'alumnat passarà per damunt
els mestres? Personalment penso que, a causa de la ràpida evolució tecnològica, mestres i alumnes faran un aprenetatge
col·laboratiu, la qual cosa enriquirà el procés
d'ensenyament-aprenentatge de cada un de nosaltres.
"Dóna'm sentit al canvi"
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada