Les següents reflexions es tracten de la
darrera entrada que realitzo a la meva carpeta d’aprenentatge. A través dels
següents punts i apartats intent explicar la meva tasca al llarg del curs. Dir
també, que esper que tots i totes hàgiu pogut aprofitar els diferents treballs
realitzats per a aquesta assignatura.
Valoració del desenvolupament del PLE
Iniciàrem el curs amb la presentació del PLE a
partir de l’eina Symbaloo. Aquesta eina per jo era desconeguda fins a dit
moment, ara bé a través d’ella he pogut optar a una nova manera d’organitzar
els llocs, pàgines o documents que més empro. La primera passa que vaig fer fou
crear un Webmix acadèmic, un Webmix personal i un Webmix de notícies.
Quant al Webmix acadèmic conté elements d’ús
formal com per exemple eines de consulta, eines per crear i/o compartir
continguts, i finalment eines d’interacció com són les xarxes socials.
Al Webmix personal trobem elements d’ús més
quotidià com són eines de comunicació i d’interacció, a més dels documents més
usats per realitzar tot tipus de tasques.
Finalment el Webmix de notícies inclou una
sèrie de diaris web que són adequats per treballar i estar assabentat del
nostre entorn.
Què dir de l’evolució del PLE?
Com he dit anteriorment la utilització persona
d’aquesta eina ha anat incrementant al llarg de les diferents tasques a
treballar ja que gràcies a aquestes he descobert noves eines prou útils per
crear nous materials.
De cara a un futur proper penso utilitzar
aquesta eina ja que té una estructura organitzativa que et facilita l’accés
directe a moltes eines i recursos que poden ser molt útils pel teu dia a dia.
Webmix acadèmic
Wemix personal
Webmix de notícies
Valoració de les activitats realitzades
La meva tasca al llarg del curs ha estat la
realització de cinc activitats amb la meva companya Francisca Roig Nicolau. Els
treballs realitzats formen part del projecte Els nostres pobles; són els
següents:
- - Activitats interactives
El taller sobre tasques interactives es va
centrar en la presentació d’una sèrie de software per a dur a terme activitats
interactives, seguidament, i per aprofundir dins l’eina, analitzarem el
software. D’entre els software coneguts utilitzàrem Educaplay, es tracta d’una
plataforma on-line gratuïta, a través d’ell crearem dues activitats: Coneixem els nostres pobles? Per poder
relacionar cada poble amb el seu producte característic; i On diries que es troba...? Aquesta consisteix en localitzar un
seguit de pobles damunt un mapa interactiu.
Educaplay és un software que m’ha cridat molt
l’atenció i em sembla molt interessant aprofitar-nos d’aquest recurs dins les
aules.
- - Materials auditius: Podcast d’àudio
Per a la realització d’aquest taller havíem d’elegir
un editor d’àudio per a poder crear un arxiu d’àudio. Aquest arxiu havia d’incloure
un fons musical i una gravació pròpia. La nostra tasca va estar realitzada amb
l’eina Audacity, a través d’ella crearem un àudio on els/les alumnes haurien d’identificar
els instruments populars de la nostra cultura. Dins aquesta activitat vàrem
incloure la nostra pròpia gravació conjuntament amb audicions musicals dels
instruments.
Per donar per finalitzada la tasca decidirem
publicar-la a Goear.
El meu coneixement d’aquestes eines no era
molt gran, però a mesura que anàvem treballant amb elles la facilitat i
fluïdesa va augmentar, fins al punt d’aprofitar-nos d’elles en els tallers
següents.
- - Presentacions multimèdia
interactives
La presentació multimèdia interactiva que
vàrem realitzar fou l’activitat de La
Cova de’n Xoroi, basada en una llegenda menorquina. Aquesta tasca va
incloure creativitat, elements multimèdia i de desplaçament, per dur-ho a terme
decidirem utilitzar el programa Microsoft Office Power Point 2007.
En un principi ens va resultar una mica
complicat realitzar la presentació multimèdia interactiva ja que al llar dels
nostres estudis hem emprat l’eina Power Point d’una manera bàsica i senzilla,
això provocà una sèries de dificultats per realitzar la interactivitat
estimada, ara bé a mesura que anàvem treballat i indagant amb el programa la
nostra tasca resultà ser correcta i adequada.
- - Materials audiovisuals: Vídeo
El taller de materials audiovisuals es
tractava de crear un vídeo on havia d’aparèixer un seguit d’elements com el
títol, imatges, fragments del vídeo, transicions i algun àudio. Per dur-ho a
terme utilitzàrem l’eina Windows Live Movie Maker 2007.
Durant la creació del nostre material vàrem
experimentar molta diversió i espontaneïtat, ja que la gravació del vídeo va
ser molt gratificant per a nosaltres. Durant el muntatge del vídeo hi vàrem
haver de dedicar bastant de temps, ara bé, la fluïdesa que teníem a l’hora de
manipular l’eina era alta.
- - Xarxes socials: Edmodo
Aquesta activitat ens donà a conèixer l’eina
Edmodo, la qual s’utilitza molt actualment dins la realitat dels centres, tal
com vàrem mencionar al debat de classe.
La tasca va consistir en crear un grup de
classe i un o més alumnes, contextualitzats en un centre determinat amb un/a
professor/a. Dins aquest, havíem d’introduir tots els tallers i activitats
creades fins aleshores, a més havíem de realitzar una sèrie de tasques, proves
i recordatoris.
Personalment, no entenia prou bé el
funcionament d’aquesta eina Edmodo, però amb l’ajuda de la meva companya vàrem
aconseguir comprendre el seu funcionament a partir de la nostra pròpia
manipulació. La tasca amb Edmodo és molt motivadora per utilitzar-ho a un futur
proper, i sobretot donar-ho a conèixer ja que a través d’aquesta eina la
qualitat del nostre ensenyament-aprenentatge augmenta.
Habilitats i estratègies per a la gestió de la
informació
A l’hora de gestionar correctament la
informació ho he fet a través de diferents eines, entre les quals Twitter,
Power Point, Movie Maker i Youtube, aquestes ja les havia treballat
anteriorment. Ara bé, vull destacar les eines que he conegut durant el curs. A
continuació faré una breu anotació de cada una d’elles.
- - Twitter, ha estat una xarxa social
on hem pogut participar, compartir treballs de la resta de companys, fins i tot
preparar un debat.
- -Power Point, és una eina d’ús
freqüent dins les aules, ara bé la seva utilització és a nivell bàsic, i
gràcies al taller de MMI hem pogut fomentar i potenciar l’ús interactiu que pot
oferir aquesta eina.
- -Movie Maker, em sembla molt
interessant treballar dins l’aula a partir d’un muntatge de vídeo, ja que és
una estratègia tractiva i motivadora pels infants. Durant el curs he après més
a manipular aquesta eina.
- -Youtube, vàrem utilitzar aquesta
eina per publicar el nostre vídeo. De cara a compartir i publicar continguts és
un recurs força útil per introduir a les aules.
- -L’eina Simbaloo, concretament el
Webmix acadèmic. Aquest m’ha facilitat la recopilació d’unes eines que he anat
emprat al llarg dels tallers.
- -Educaplay, és una plataforma que
em va cridar molt l’atenció, i segurament l’empraré en un futur ja que conté
nombroses activitats i possibilitats de crear-ne de nova que enriqueixen l’aprenentatge
dels infants.
- -Audacity, és una nova eina per a
mi, però li he tret molt “es suc” ja que en diferents assignatures i tasques l’he
utilitzada.
- -Goear, per poder publicar el
nostre vídeo ens va resultar força útil i senzill fer-ho a través de Goear.
- -SlideShare, allà publicàrem La
Cova de’n Xoroi. Coneixia l’eina ja que en ocasions l’he consultada per poder
fer algunes tasques però no havia tingut l’oportunitat de publicar-hi.
Habilitats i estratègies
assolides per a la connexió amb altres
Les tasques anterior ens
han suposat diferents nivells de dificultat i dedicació. A l’hora de treballar els
tallers ens posàvem en contacte amb diferents companys a través de xarxes
socials com Twitter, Whatsapp o en persona, per a resoldre els possibles dubtes
que teníem respecte el taller.
La meva companya i jo en
tot moment volíem complir amb els requisits dels tallers, i si teníem alguna
dificultat ens posàvem en contacte amb la professora de l’assignatura a través
de la UIB Digital.
Un altra via de comunicació
que hem emprat sovint ha estat Google Docs, allà hi teníem les guies didàctiques
per poder anar-les completant i acabant algun aspecte sense la necessitat de
quedar en persona per fer-ho. Personalment, valoro positivament l’eina Google
Docs ja que ens ha estat de gran ajuda.
Utilitat dels aprenentatges
adquirits
Considero que aquesta assignatura
és molt necessària treballar-la al Grau d’Educació Primària ja que ens dóna la
possibilitat de conèixer una sèrie d’eines i recursos molt útils per dur a
terme un aprenentatge significatiu.
Al llarg dels tallers he
treballat totes les eines mencionades anteriorment, a la vegada he anat
aprenent d’elles, a través de consultes amb la professora o tutorials de les
eines. Aprofundir i donar peu a la utilització d’aquestes ofereix la
possibilitat de conèixer més a fons l’eina que anem a utilitzar ja que en
ocasions no sabíem emprar més que les opcions i aplicacions bàsiques, com el
cas del Power Point.
A més, a l’hora de crear
nous materials ha comportat augmentar el camp cultural ja que nosaltres
treballarem el projecte de Els nostres
pobles, i molt sovint hem hagut de consultar fonts culturals per poder-nos
facilitar la tasca i ser profitosa.
Finalment m’agradaria
comentar que els programes que hem emprat són molt adequats per dur a terme
activitats motivants i divertides a les aules. Com a futurs mestres tindrem una
bateria de material molt enriquidor del qual ens podrem beneficiar nosaltres i
els/les alumnes.
Reflexió final sobre el meu
aprenentatge en aquesta assignatura
Com ja he dit anteriorment,
l’assignatura proporciona un ventall de recursos i eines beneficioses per un
futur proper. El meu aprenentatge sobre ells s’ha anat incrementat a mesura que
realitzàvem diferents tallers, i a la vegada la meva competència digital també
augmenta.
Per tant, és una
assignatura molt pràctica en la qual demostrem els nostres coneixements a
través d’activitats que a la vegada seran un material molt enriquidor, la qual
cosa potenciarà la nostra seguretat i motivació.
Valoració sobre l’estratègia
metodològica de l’assignatura
La metodologia que he
seguit al llarg del curs ha estat presentar uns continguts teòrics i
posteriorment aplicar-los mitjançant els tallers. A continuació, hem publicat
els nostres treballs a la nostra carpeta d’aprenentatge i ho hem compartit a
Twitter i al Campus extens.
Aquesta metodologia hem
sembla prou adequada ja que una vegada presentats els continguts la posada en
pràctica d’aquests resulta més senzilla i aconseguim uns resultats exitosos. A més,
considero que és molt important compartir els materials amb la resta de
companys ja que podem aprendre molts d’ells i augmentar el nostre aprenentatge.
Reflexió i conclusió final
L’assignatura de TIC ha
estat una matèria on he hagut de dedicar-hi molt de temps pel fet de voler-me
implicar i aprendre amb i de les noves tecnologies.
Les TIC són part del nostre
dia a dia, i no podem oblidar-nos d’elles dins les aules ja que són una
realitat dels infants. Per poder familiaritzar-se amb les TIC penso que és molt
útil tractar aquesta assignatura dins el Grau d’Educació Primària ja que molts
de nosaltres no tenim els coneixements adequats sobre les TIC i cal millorar
aquesta competència per poder ser mestres compromesos amb la realitat que ens
envolta.
En
definitiva, aquesta assignatura consisteix i ofereix una dedicació molt gran de
temps per a realitzar els tallers a més d’un gran ventall de possibilitats i
coneixements per a millorar la nostra futura tasca com a docents.
Vull acabar la meva reflexió dient, “dona’m
la benvinguda a les TIC dins l’aula com a estratègia metodològica”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada